Dialogfilosofi
At bruge filosofi i dialogen kan betragtes som en hjælpesamtale. Der kan både være tale om forandringsorienterede – og forståelsesorienterede dialoger. Fælles er, at den filosofiske dialog hjælper til opkvalificering af egen håndtering af det, der fremstår komplekst eller uudforsket. Jeg er ikke optaget af at fejlfinde, og jeg har ikke kompetencer til - eller interesse i at diagnosticere, at sætte prædikater eller lignende. Jeg er mere optaget af ”livsduelighed”; at befinde sig godt og navigere vel, i det liv, der er. Med hjælp kan en gentolkning af normalfunktioner med afsæt i filosofien opnås. Herved kan der skabes refleksion og brydning af de gamle tankemønstre. Så egentlig handler det om at bruge filosofien til at få øje på de uforløste potentialer, der allerede er til stede.
Der er stor forskel på, hvornår dialogfilosofi er relevant. Det afhænger eksempelvis af anskuelse, ressourcer, livsstadier og prioriteringer. Min tese er, at dialogfilosofi er sundt og anvendeligt for os alle, men jeg ser også situationer, hvor der er større behov end vanligt. Jeg opsøges oftest i forbindelse med ønsket om personlig eller professionel udvikling, ønsket om øget trivsel, ønsket om mestring af sorg og/eller krise og ikke mindst af den filosofiske, nysgerrige, der ønsker indsigt i - og forståelse af eget liv og eksistens.
Jeg mestrer forskellige dialogformer med afsæt i filosofien. Som rekvirent har du måske en fortrukken samtaledisciplin eller ønske for samtalen; ellers finder vi i fællesskab ud af, hvad der kan være mest relevant og hensigtsmæssigt i netop din situation. Ofte kan der i praksis inddrages elementer fra mere end én samtaledisciplin.
Dialogformer:
Filosofisk dialog
Den filosofiske dialog har til formål at hjælpe mennesker i konkrete livssituationer. Dette gøres med afsæt i filosofisk tradition. Med inspiration fra to af de store filosofiske praktikere Achenbach og Lindset er jeg optaget af den filosofiske samtale ud fra det udgangspunkt, at mennesket på livsvejen kan komme i en krise. I krisen kan det enten gå galt, eller der kan være et håb om redning. Den filosofiske samtale kan bidrage til redningen. I den filosofiske dialog vil jeg indgå i et gensidigt tillidsforhold med min dialogpartner og via metodiske greb forsøge at bidrage til anskuelsen af livsvejen og/eller krisen. Det handler altså om at komme til forståelse gennem sproget og sætte det emne, der tales om, foran de samtalende. Den filosofiske praksis kan tilbyde folk et sprog til at omslutte det eksistentielle. Dialogens indhold bliver dermed af filosofisk værdi.
Protreptik
Protreptikken omhandler det at vende den enkelte mod indsigt i sig selv og fællesskabet. Det hjælper den enkelte med at få øje på- og få større forståelse for de dyder og værdigrundlag hun/han agerer ud fra. Tanken er, at med indsigt og forståelse følger et bevægelsesønske. Og et oprigtigt bevægelsesønske er nødvendigt, for at en forandring kan finde sted. Protreptikken øger evnen til at filosofere; over sig selv og over livet generelt. Målet er, at den der protrepteres over tid lærer at blive sin egen protreptiker; altså at den protrepterede i et forløb opnår tilpas stor indsigt i sig selv til at kunne fortsætte indsigt og udvikling på egen hånd.
Coaching
Coaching er nok den mest alment kendte dialogform. Det er en tese, at vi lever i en coachingkultur, hvor coaching illustrerer anvendelighed mange steder, og allerede nu findes der flere forskellige teoretiske coachinggenerationer. Coaching hos mig er filosofisk forankret. Det betyder, at jeg benytter mig af bestemte metodiske greb, der har til formål, at rekvirenten bliver klogere på sig selv ved at tale sig selv højt. Coachingen er meget bevægelsesorienteret, det vil sige en søgen mod forandring eller bevægelse. Dette oftest på baggrund af et mål, som rekvirenten enten har formuleret på forhånd eller bliver guidet til via talen. Coaching har ofte et problemløsende fokus.
Rådgivning og Mægling
Rådgivning og mægling kan være anvendeligt i situationer, der synes uløselige uden en tredje part. Jeg kan her rekvireres som den uvildige, tredje part, og dermed forsøge, at bibeholde fokus på den fælles sag. Det kan være i alle tænkelige konstellationer. Kontakt mig endelig herom, hvis der er tvivl om mæglingspotentialet i en given sag.
Forløb og forventninger
Jeg er åben for, at du som rekvirent ikke forpligter dig på mere end én dialog ad gangen, men samtidig vil jeg rådgive om, at det er min erfaring, at der oftest skal minimum 3 dialoger til for at oparbejde en relation og indsigt, der kan være med til at fordre refleksion, indsigt og eventuelt bevægelse.
Af mig kan du forvente ubrydelig tavshedspligt, indlevelse og engagement.